tisdag 17 juni 2008

Fotball thougts ...

Är Marta Vieira da Silva verkligen världens bästa fotbolls spelare, kanske i världen, men jag vet ej om jag själv kan se henne som den bästa i mina ögon. Det är någon som ger en bra bild till våra unga tjejer vad damfotbollen handlar om, och ger dem gnistan till att verkligen våga satsa. Men samtidigt veta att det kan bli tufft. Det är mycket som kan cirkulera i ens tankar, men som sagt varför inte ta fram våra svenska spelare som en bra förebild för våra tjejer. Vi har ju landslagets defensiva mittfältare Victoria Svensson, och Hanna Ljungberg som är bra grund. Vi har dem starka gamla namnen som sagt. Men dem riktigt starka är dem som var med och nu tränar våra nya, Marika Domanski Lyfors som är förbundskapten för svensk damfotboll, efter sin tur till kina. Även har vi Pia Sundhage, en bra forward, men hon är nu tränare för det hotade laget i väster, USA! Men som sagt, dem flesta tränarna för våra damlag är nu herrar är det inte någon som har tänkt på det. Men en dag tar en del kvinnor vid det rodret med, Vi hade ju Pia och Marika för damlandslaget förr, och alla vet hur det gick. Bättre har dem aldrig varit. Dem har en bit kvar, som sagt har många tankar om hur damfotbollen ser ut idag och varför, och även undrar man över vad man ändra. Men som sagt, jag kan nog inte ta vid men kan ändå för fram ett budskap, att även damfotbollen spelar roll! För att våra tjejer ska våga satsa och känna att dem har tid och kraft, även stödet ska finnas där. Men som sagt är det många där ute som ser det som herrarna sport. Det är fel, fotbollen är till för alla, då menar jag alla!

//Johanna

1 kommentar:

Anonym sa...

du har alldeles rätt, det är för mkt uppståndelse bland killar och knappt inget bland tjejerna, helt fel enligt mig!!!