tisdag 15 april 2008

Midsomer Murders, and stories to tell

Titanic har sin glans, damfotboll har sin, men inget av dessa kan visa för mig att dem kan överslå charmen som jag finner med morden i midsomer. Visst är det alltid lika spännande att se John Nettles i den återkommande rollen som Tom Barnaby, där han löser mordfall efter mordfall. Midsomer förefaller fridfullt till det yttre, men i grevskapets olika byar har det på 10 år begåtts mer än 160 mord. Nästan hela grannbygden kring han måste ju allt var utplånad snart, om det inte hela tiden flyttar in nya modiga människor, vem vet igentligen slutsvaret på den funderingen. Men den är nog det allt eftersom dem nu ska bli tvungna att sluta filma. Nej, ska man vara helt ärlig så är det inte på grund av att så många är döda, utan nån tysk typ gått och köpt allt däromkring dem spelar in hela denna älskade serien. Men jag som aldrig innerst inne vill se ett slut på serien, jag har ju hur många dvd skivor i mitt rum, och det är helt underbart att somna till ett avsnitt av morden i midsomer. Tänk att vara hans fru då, hon får ju reda på allt nästan i mordfallen. Ja, har man gift sig med en kriminalkommisare, (ungefär motsvarande originalets Detective Chief Inspector). Min favorit replik i hela serien som jag alltid har i minnet är allt som allt Joyce (Tom Barnabys fru) under ett samtal om hur dem ska fira sin bröllopsdag :
Joyce - Du sa I got It , istället för I do!

//Johanna

1 kommentar: